Keresés ebben a blogban

2016. december 5., hétfő

Názáreti 12.

"A Jézus születésének hírét hordozó angyalok anatómiailag képtelenek voltak a repülésre, állapították meg a University College London biológusai, miután megvizsgálták a középkori festmények ábrázolásait. De nem csupán az angyalok: a kerubok, tündérek és egyéb, szárnyakkal ábrázolt mitológiai lények sem tudhattak repülni.
A tudósok a festményeken ábrázolt lények testfelépítését, izomzatát, aerodinamikai jellemzőiket, és a szárnyaik felépítését vizsgálták meg, és hasonlították össze madarakéval, és olyan repülő rovarokéval, mint a szitakötő. Egyedül Giotto di Bondone, XIV. századi firenzei festő képein találtak olyan angyalábrázolást, amely talán képes lett volna a vitorlázórepülőkhöz hasonló siklórepülésre, bár a felszállás elég problémás lett volna.
A fő problémák a szárnyak méretével (főleg az emberi test tömegéhez viszonyítva), és az azokat mozgató izomzat hiányával vannak a tudósok szerint.
A kutatás eredményeit taglaló tanulmány az Opticon szakfolyóiratban jelent meg, és a szerzők megemlékeznek benne egy felmérésről, amiben 36 ezer felnőttet kérdeztek meg arról, hogy hisznek-e az angyalok létezésében. 68 százalék igennel felelt."


Ez itt egy tudósítás napjainkból. A University College London létező, jó nevű egyetem, a szakfolyóiratról még nem hallottam, de ez betudható hézagos műveltségemnek is (lehet, hogy a látszerészek szakfolyóirata?). A tudósok azt vizsgálták, az angyalok tudtak-e repülni. Gondolom, nem sikerült találniuk Jézus-korabeli, hiteles fényképfelvételeket, sőt dagerrotípiákat sem, ezért a középkori festmények ábrázolásait elemezték.
Kerestem a neten a publikált tanulmányt, mert ekkora marhaságot ritkán hall az ember, de nem sikerült megtalálnom (lehet, nem a megfelelő helyen kerestem).
Annak idején, kezdő újságíró koromban a híroldalon maradt egy üres hely, egyszerűen nem találtam több hírt (más világ volt). Kitaláltam egyet. Ez itt fönt olyan, mintha valaki kitalálta volna helykitöltőnek. Ráadásul egy nem túl elmés újságíró tehette, aki nem gondolt bele: olyan hülye "tudós" nincs, aki évszázadokkal későbbi festményeket tekint egy fiziognómiai vizsgálat forrásának.
De a fenti cikkben nem is ez az igazán mulatságos, hanem hogy a "tudósoknak" evidencia volt az angyalok léte. Nem azt vizsgálták, éltek-e angyalok (bárhol, a Földön vagy az égben), hanem hogy tudtak-e repülni.
Volna két kérdésem ennek az egyetemnek a tudósaihoz: nem lehet-e, hogy elírás van a főnix madár életkorát illetően, mert én úgy tudom, nem 15 294 évig éltek ezek a szárnyasok, hanem 15 295 évig, valamint azt szeretném még tudni, hogy a porrá égett főnix madár hamvaiból született ifjú főnix milyen balzsamot használt. Előre is köszönöm.
Említettem tegnap Walter Benjamint. Idéztem tőle, az Angelus Novus című kötetből. Gondoltam, taglalnám kicsit ezt az angyalkérdést. Meg akartam keresni Paul Klee akvarelljét, arról írt Walter Benjamin, annak a címét adta volna új folyóiratának. Az Angelus Novus címszó beírása bírta rá a keresőmotort a fenti cikk kiadására.
Elment a kedvem az egésztől. Pedig Walter Benjamin allegóriája szép a vihartól a jövő felé űzött angyalról. Csak közben egy másik szócikkben megint ott van, hogy Jézus mit mondott az angyalokról. Hogy dicsérte őket vagy a fene emlékszik már, visszakereshetném, de most minek bosszantsam fel magamat.
Mondtam pár napja a Bibliáról, hogy fikció, szépirodalom, regények, novellák, különféle történetek sorozata. A baj az, hogy a vallásos emberek százmilliói a "Szentírást" (ezzel a "szenttel" is ki lehet zavarni a világból) dokumentumgyűjteménynek tekintik. A Bibliában az áll, mondják, akkor az úgy volt, kételkedésnek, kérdésnek helye nincs.
Hát akkor én most ideteszek egy részletet az általam írt ötödik evangéliumból, amiről pontosan olyan joggal állítom, hogy ami abban le van írva, az úgy volt, kételkedésnek, kérdésnek helye nincs.



- Az apám azt mondta, nefilimnek születtem. Az anyámat elzavarta a háztól, még mindig jobban jár, mintha a bíróság megkövezésre ítéli.
- Mikor mondta ezt az apád? És miért?
- Először nyolcéves koromban, amikor beszöktem a jesivába.
- Az mi az, hogy nefilim? – kérdezte a kisfiú.
- Nem tudom – válaszolta az anyja –, és apád sem tudja, mert az én apám még neki sem volt hajlandó megmondani. Pedig kérdezte.
- Ő biztos tudja – mondta Leon.
- Van egy írás, ami szerint egyszer kétszáz angyal szállt le a Hermon hegyére, és nekik megtetszettek a földi lányok, és az angyalok meg a földi lányok, hogy is mondjam…
- Tudom, hogyan születik a gyerek – mondta a kisfiú.
- Hát akkor te már mindent értesz. Az angyalok és a földi lányok kapcsolatából született gyerekek a nefilimek.
- A lányok is? – kérdezte Leon.
- Ezt így nem írja le Énok könyve, de azt hiszem, nincs különbség még Énok szerint sem. Egy lány is lehet nefilim.
- Az rossz? – kérdezte a kisfiú.
- Azok szerint, akik ezt a marhaságot kitalálták, és akik erről beszélnek, azok szerint rossz.
- Ez marhaság? – vágott közbe Sára.
- Te mit gondolsz?
- Sosem mertem még gondolni sem. Kicsoda Énok? És kik azok az angyalok?
- Énokról azt hallani, hogy próféta volt, de én nem hiszem. Láttam a könyvét, legalább négyféle írással írták. Énok mesél és fenyeget. Mint a legtöbb próféta, akikről ugyanúgy nem hiszem, hogy próféták volnának, hogy egyáltalán léteztek valaha. A papok szoktak fenyegetni. Kitalálnak maguknak egy prófétát, mert a nép féli a prófétákat, és akkor már nem a papoktól kell félni, ők jók, annyira, hogy figyelmeztetnek is, mit mondott a próféta. És a nép hálás a papnak, amiért figyelmeztet, mert így meg lehet felelni a próféta kívánságának. És a papok találták ki az angyalokat is. Amit szerintük nem tehet meg az Úr, és amihez még a próféta is túl magas méltóság, amit már nekik kellene megtenniük, de amit ők nem mernek megtenni, azt az angyalokra bízzák. A papok gyávaságának angyal a neve. Miért kellett beszöknöd a jesivába, ha apád ott tanított?
- Mert megtiltotta, hogy odamenjek. Sokszor kértem, mindig rám kiabált, nem veszem észre, hogy lánynak születtem? Nem elég baj ez neki, még beszélni is merek hozzá? Egy nő hallgasson. Végezze a munkáját, és ha muszáj, ha nem olyan bűnös, mint én vagyok, más nőkhöz beszélhet, de férfi előtt fogja be a száját. Igazi férfi nővel nem beszél. Az apám már akkor is a farizeusokhoz járt, amikor még tanított, most már a Szanhedrin galileai tanácsnoka. Túl nagy itt a szabadság, azt mondja. Majd ő megmutatja, hogy itt is meg fogják tanulni, mi a törvényhez való hűség és az erkölcsi tisztaság. Tizennégy éves voltam, amikor feltuszkolt egy hajóra, hogy menjek a görögökhöz, abban a fertőben bizonyára jól fogom magam érezni.